Trombose Zelfzorg zoekt cliënt: hoe krijgt De Nationale Trombose Dienst klanten?

10 augustus 2021 | Project

Nationale Trombosedienst

De helft van je marketingbudget is weggegooid geld….maar welke? Deze veelgequote mediawijsheid was bij De Nationale Trombose Dienst (NTD) jarenlang het geval.

Wat zij aan de man brengen: Trombose Zelfzorg, een dienst waarmee trombosepatiënten eenvoudig thuis zelf hun INR (bloedstollingswaarde) kunnen meten. Waarom is het zo complex om hiervoor de juiste doelgroep te vinden?

Vastbijten

Mark van der Bent, communicatieadviseur Barneveld beet zich hier helemaal in vast. Lag het aan hun campagnes? Gebruikten zij de verkeerde communicatiemiddelen? Zijn conclusie: nee! De grootste hoofdbreker bleek het feit dat de doelgroep super-specifieke kenmerken heeft. Want welke trombosepatiënten komen eigenlijk in aanmerking voor zelfmeten bij Trombose? Precies deze vraag is de angel van het communicatie-vraagstuk. Trombosepatiënt zijn alléén is niet genoeg. Om potentiele klant te zijn voor Trombose Zelfzorg moet je daarnaast ook nog aan een aantal uiterst specifieke kenmerken voldoen. Hoe bereik je die mensen?

Pittig

Plan surpreme: een pittige online pull-strategie, waarin hij inzette op zoekmachineoptimalisatie, diverse advertentiecampagnes en social mediacampagnes. Mark: ‘Toen de campagnes op al die verschillende kanalen waren uitgezet, begon het echte werk pas. Zie het zoals een visser die zijn netten op tientallen plekken uitgooit en steeds controleert waar hij het meest vangt. Zo check ik continu via welke kanalen de meeste leads binnenkomen, en welke instellingen het meeste opleveren. Want zo werkt het echt. Achter de schermen zie ik precies welke route een lead heeft afgelegd voordat diegene op www.trombosezelfzorg.nl komt en een informatie-aanvraag doet. Met slimme technieken filteren we vervolgens welke mensen in aanmerking komen voor de dienst.’

Lange-termijn-relatie

‘We werken inmiddels meer dan een jaar samen met de NTD. Wekelijks besteed ik een vast aantal uren aan het optimaliseren van de online campagnes en periodiek bespreken we de voortgang. Want een goede online marketingstrategie is er één van een lange termijn. Uit de praktijk blijkt dat klanten waarmee we een lange termijnrelatie aangaan en structureel investeren in opzetten en optimaliseren, fantastische resultaten behalen. De grootste winst is dat we nu precies weten via welke kanalen en welke instellingen het meest kwalitatief zijn en daarmee een voorspelbare stroom van nieuwe leads genereren!’

Hoe hengelen we een vette vangst binnen voor jouw bedrijfsdoelstellingen? Mark inspireert je graag wat online marketing voor jou kan betekenen. Ben je al met hem gelinkt? @mark-van-der-bent-25684288 of stuur een mailtje naar mvdbent@krbcommunicatie.nl